Sosiaalityöntekijä on aina lapsen oikeuksien puolustaja
Kansainvälistä lapsen oikeuksien päivää vietetään joka vuosi 20. marraskuuta kaikkialla maailmassa YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen hyväksymisen kunniaksi. Päivän tarkoituksena on muistuttaa
lapsen oikeuksien sopimuksesta ja herättää keskustelua lasten hyvinvoinnista. Helsingissä
lastensuojelun sosiaalityötä tekee 142 sosiaalityöntekijää 4600 asiakaslapsen
kanssa. Me lastensuojelun sosiaalityöntekijät avaamme tämän blogin työtämme perustavanlaatuisesti
koskettavalla teemalla: mitä lapsen oikeudet merkitsevät lastensuojelun
sosiaalityöntekijöille? Miten ne näkyvät jokapäiväisessä työssämme ja
asiakasperheidemme elämässä?
”Lapsen oikeudet ja lapsen etu ovat lastensuojelutyön lähtökohta.”
Lapsen oikeudet on kirjoitettu
monella tapaa sisään suomalaiseen lainsäädäntöön. Monet oikeudet tuntuvat
suomalaisessa yhteiskunnassa itsestään selviltä. Tietenkään lapsi ei saa
osallistua sodankäyntiin tai lasta ei saa kiduttaa. Silti jouduimme tarkemmin
lapsen oikeuksien sopimuksiin perehtyessämme toteamaan, ettei lapsen oikeuksien
toteutuminen ole Suomessakaan aina yksiselitteistä eivätkä sopimuksen artiklat
ehkä olekaan niin tuttuja kuin luulimme.
”On vanhemman tehtävä valvoa, että lapsen oikeus toteutuu. Tosin aina vanhempi ei siihen kykene, siksi meidän työmme on olemassa.”
Sosiaalityössä mietitään
paljon lapsen edun käsitettä. Miten arvioida ja ennustaa, mikä ratkaisu turvaa
milloinkin parhaiten lapsen edun? Vanhempien tulee lapsen oikeuksien sopimuksen
perusteella huolehtia lapsen parhaasta ja lapsella on lähtökohtaisesti oikeus
elää vanhempiensa kanssa. Yhteiskunnan puolestaan on tuettava vanhempia heidän kasvatustehtävässään.
Työmme haastavinta puntarointia vaativat tilanteet, joissa on arvioitava,
milloin vanhemmat eivät pysty riittävästi turvaamaan lapsen edun toteutumista. Käytännössä
keskustelemme työviikon mittaan työparin tai esimiehen kanssa paljon siitä,
millaisia ratkaisuja asiakaslastemme kohdalla olisi paras tehdä heidän
oikeuksiensa näkökulmasta.
”Minulle on tärkeää saada lapsen ääni kuuluviin eri menetelmiä ja keskustelua apuna käyttäen, jotta lapsi tulee kuulluksi ja ymmärretyksi.”
Tänä vuonna lapsen oikeuksien
päivän teemana on osallisuus. Sopimuksen mukaan lapsella on muun muassa oikeus
saada tietoa ja hänellä on oikeus vapaasti ilmaista mielipiteensä kaikissa
häntä koskevissa asioissa. Tämä haastaa meidät lastensuojelun sosiaalityöntekijät
toden teolla. Olemmeko varmasti kuulleet tarpeeksi asiakkainamme olevia lapsia
ja antaneet heille aidon mahdollisuuden kertoa mielipiteensä? Tukevatko työmme
rakenteet riittävästi lapsen osallisuutta? Entäpä muut yhteiskunnan rakenteet?
"Koulutuksen tulee pyrkiä kehittämään lapsen kasvua täyteen mittaansa."
Lapsella on oikeus käydä
peruskoulua ja valtion on edistettävä myös toisen asteen koulutusta. Toteutuuko
kaikkien helsinkiläisten lasten oikeus koulunkäyntiin ja vielä niin, että
koulutus tukisi heidän kasvuaan täyteen mittaansa? Vaikka lapsella olisi suuria
tuen tarpeita ja heidän olisi vaikea toimia tavallisessa kouluympäristössä
muiden lasten kanssa? Saako toisen asteen tutkintoa suorittava lapsi vielä
riittävästi tukea, jos ei ole vielä ehtinyt kasvaa siihen mittaan, mitä
opintojen itseohjautuva suorittaminen vaatisi? Tuore Suomi lasten
kasvuympäristönä -tutkimus toteaa, että perhetausta vaikuttaa vahvasti
koulumenestykseen. Tutkijat suosittavat toimia näiden erojen
kaventamiseen.
”Työntekijänä lapsen oikeudet merkitsevät minulle kaikissa tilanteissa lapsen edun arvioimista ja lapsen oikeuksien toteutumisen mahdollistamista. Valitettavasti oikeuksien toteuttaminen ei ole näin yksiselitteistä ja nykyresursseilla osin jopa mahdotonta.”
Toteutuvatko kaikkien
helsinkiläisten lasten oikeudet tasaveroisesti? Lapsella on oikeus muun muassa
kulttuuri- ja taide-elämään ja oikeus saada tietoa tiedotusvälineiden
välityksellä. Lastensuojelun sosiaalityössä näkyy yhteiskunnan eriarvoistuminen
ja ne monenlaiset lähtökohdat, joista helsinkiläiset lapset ponnistavat. Kaikkien
näiden seuraukset näkyvät meidän työssämme. Suomi lasten kasvuympäristönä -tutkimuksessa
todetaan, että vuonna 1997 syntyneiden keskuudessa huostaanotot ja psykiatriset
diagnoosit ovat yleisempiä kuin edellisellä vuosikymmenellä syntyneiden
joukossa. Tutkimuksen tehnyt työryhmä suosittaa muun muassa teini-ikäisten
ongelmiin kohdistuvien palvelujen tarkastelemista, kouluterveydenhuollon
vahvistamista ja poliittista tahtoa lapsiperheiden köyhyyden ja
terveysongelmien vähentämiseen. Lastensuojelun sosiaalityöntekijöinä työssämme
merkityksellisintä on, että saamme omalta osaltamme olla edistämässä kaikkia
lapsen oikeuksia - toisaalta suojelemassa heitä kaltoinkohtelulta, toisaalta
takaamassa heidän mahdollisuutensa olla lapsia.
Näin on blogimme avattu! Mitä
ajatuksia kirjoitus tai tämä blogi herättää? Jatkossa laskeudumme
kansainvälisten sopimusten tasolta lähemmäs helsinkiläisten arkea ja sosiaalityössä
näkyviä ilmiöitä - ja toivottavasti löydämme myös toimenpide-ehdotuksia
asioiden parantamiseksi.
Lainaukset otsikossa ja tekstissä ovat Helsingin lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kirjoituksista sekä lapsen oikeuksien sopimuksesta. Tekstin ovat koostaneet Maria, Silja ja muut Helsingin lastensuojelun sosiaalityöntekijät.
Lähteet ja lisätietoa
Sosiaalinen raportointi Helsingissä. www.hel.fi/sosiaalinenraportointi
Ristikari, Tiina ym. (2018) Suomi
lasten kasvuympäristönä: Kahdeksantoista vuoden seuranta vuonna 1997
syntyneistä. http://www.julkari.fi/handle/10024/137104
Lapsen
oikeuksien julistus. https://www.unicef.fi/lapsen-oikeudet/lapsen-oikeuksien-julistus/
Lapsen
oikeuksien päivä. https://www.unicef.fi/lapsen-oikeudet/lapsen-oikeuksien-paiva/
Kuvat: Helsingin kaupungin aineistopankki, Milla von Konov (1), Katja Tähjä (2), Lotta Henriksson (3)
Kuvat: Helsingin kaupungin aineistopankki, Milla von Konov (1), Katja Tähjä (2), Lotta Henriksson (3)
Kommentit
Lähetä kommentti