Elämäkerralliset silmälasit sosiaalityössä
Minkälaista tietoa saisimme, jos laittaisimme elämäkerralliset silmälasit päähämme ja käyttäisimme elämäkerrallisia haastatteluja sosiaalisen raportoinnin tiedonkeruumenetelmänä eri elämäntilanteissa oleville asiakasryhmille? Mitä mielenterveyspalveluita käyttävät asiakkaat kertoisivat elämästään? Entä vammaispalvelun palveluja käyttävät asiakkaat? Mitä jälkihuollon palveluita käyttävät nuoret kertoisivat elämästään? Voisimmeko elämäkerrallisen haastattelun avulla oivaltaa kuntalaisten terveys- ja hyvinvointipolusta tai palvelujärjestelmästämme jotakin oleellista?
The ‘biographical approach’ names what many
social workers already see as normal ingredient in their daily practice. By
naming the approach, listening to and working with service users’ life stories
and life histories becomes a social work ‘method’, which can be studied,
systematically developed and critically reflected upon.” (Björkenheim
2018, 277)
Väitöskirjan Towards biographic agency in health social work
(Björkenheim, 2018) innoittamana Mathilda Wrede -instituutti järjesti Johanna Björkenheimin
johdolla tutkimuspiirin, jossa sosiaalialan ammattilaiset tutustuivat elämäkerrallisen
toimijuuden teoreettisiin näkökulmiin ja niiden soveltamiseen omassa työssään.
Opintopiiriin osallistui sosiaalityöntekijöitä, sosiaaliohjaajia ja
sosiaalityön opiskelijoita. Työntekijät edustivat sosiaalityön eri palveluita Helsingin
kaupungilta, Espoon kaupungilta ja HUS:sta.
Sosiaalityössä työntekijä kohtaa eri-ikäisiä, eri elämäntilanteissa olevia asiakkaita - ihmisiä, jotka kaikki kantavat erilaisia elämäntarinoita laukussaan. Lastensuojelun asiakkaana olevalla nuorella voi olla repussaan jo monenlaisia tarinoita, kokemuksia elämästä ja ajatuksia omasta itsestään suhteessa muihin ihmisiin ja palvelujärjestelmään.
Sosiaalityössä selvitetään usein erilaisia elämäntilanteita.
Asiakkailla on pulmallisia elämäntilanteita, joihin ammattilaiset ja asiakkaat
etsivät yhdessä ratkaisuja. Tilanteita selvitetään usein kyselemällä. Mitä
tapahtuu jos kysymmekin asiakkaalta: mitä
haluaisit kertoa minulle elämästäsi tänään? Jos lisäkysymysten sijaan, vain
keskityttäisiin kuulemaan ja kohtaamaan asiakas, tukemaan häntä
elämäkerrallisena toimijana. Jos
iäkkään asiakkaan elämänhalu on
kadoksissa, voimmeko elämäkerrallisen haastattelun avulla ohjata asiakasta
oivaltamaan jotakin oleellista, mikä auttaa häntä löytämään valoa nykyhetkessä?
Elämäkerralliset haastattelut vaativat työntekijältä aikaa
ja kärsivällisyyttä asettua kuuntelemaan asiakasta hänen omista lähtökohdistaan
käsin. Elämäkerrallisissa haastatteluissa työntekijä antaa asiakkaalleen vallan
kertoa asioita, jotka sillä hetkellä ovat hänelle merkityksellisiä ja
ajankohtaisia. Asiakas saattaa kertoa asioita, jotka voivat herättää työntekijässä
erilaisia tunteita, mutta joita asiakas on jo käsitellyt osana elämäntarinaansa.
Elämäkerrallisen haastattelun aika ja paikka valitaan harkiten.
Elämäkerrallinen haastattelu ei esimerkiksi sovi kriisissä olevalle henkilölle.
Työntekijä ei toimi asiakkaan terapeuttina. Työntekijä on asiakkaalleen läsnä
ja kohtaa asiakkaan tarinoineen arvioiden samalla milloin asiakas tarvitsee
toisen ammattilaisen apua.
Elämäkerrallinen haastattelu voi olla tutkimusmenetelmä, asiakastyön
haastattelumenetelmä tai sosiaalisen raportoinnin aineiston keruumenetelmä. Elämäkerrallisen
lähestymistavan voikin ajatella olevan sosiaalityön ydintä asiakaskunnasta
riippumatta. Sosiaali – ja terveydenhuollossa kohtaamme päivittäin asiakkaita,
elämäkerrallisia toimijoita, jotka tulkitsevat omaa elämäänsä tietyllä tavalla juuri
sinä hetkenä. Elämäkerralliset silmälasit voivat olla työntekijällä päällä
tiedostettuna tai tiedostamattomana asiakkaita kohdatessamme. Elämäkerrallisen
lähestymistavan tiedostaminen ja elämäkerrallisen haastattelun tavoitteellinen
käyttäminen asiakastyön haastattelumenetelmänä voivat auttaa ymmärtämään
asiakkaan toimintatapoja ja elämäntilanteita uudella tavalla.
Sosiaalityön opintojeni aikana opiskelutoverini käytti opinnäytetyössään
elämäkerrallisia haastatteluja aineistonkeruumenetelmänä. Hän kuuli somalialaisten
naisten elämäntarinoita ja tutki heidän identiteetin rakentumista suomalaisessa
yhteiskunnassa (Smeds
2013). Harjoittelumielessä testasimme viiden hengen ryhmässä
elämäkerrallisia haastatteluja kertomalla elämäkerrallisia tarinoitamme
toisillemme menetelmän periaatteiden mukaan. Olimme tutustuneet toisiimme hyvin
opintojen aikana. Elämäkerrallinen haastattelu loi kuitenkin välillemme
uudenlaista ymmärrystä toisiamme kohtaan ja mahdollisti kuulluksi ja nähdyksi
tulemisen tavalla, jota on vaikea pukea sanoiksi. Uskon, että haastattelu jätti
meihin kaikkiin ryhmän jäseniin jäljen, jota kannamme mukanamme pitkään.
Ilona Fagerström
Kehittämissuunnittelija, VTM
Helsingin sosiaali- ja terveystoimi,
Kehittämispalvelut, Osaamisen kehittäminen ja Mathilda Wrede-institutet
Lähteet:
Elämäkerrallinen lähestymistapa opintopiirin keskustelut,
syksy 2018. Mathilda
Wrede-institutet
Kommentit
Lähetä kommentti