Osaamisen tunnistamisesta tunnustamiseen - työtoiminnassa kaikki oppivat

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala tarjoaa helsinkiläisille työtoimintaa: kuntouttavaa työtoimintaa, vammaisten henkilöiden työtoimintaa ja työllistymistä tukevaa toimintaa. Työtoiminnan aikana on saatavilla paljon muitakin palveluita, kuten esimerkiksi kuntoutusohjausta, työvalmennusta ja muuta tukea osallisuuden vahvistamiseksi, liikkumisohjelman mukaisia retkiä ja mahdollisuuksia arkiliikuntaan, digi- ja tietotekniikkaopastusta, suomi toisena kielenä -koulutusta ja tietenkin vahvaa yhteisöllisyyttä.

Pakilan työkeskus on yksi kolmesta Stadin Soten työtoiminnan toimintayksiköstä ja meillä on tehty vuodesta 2014 laadukasta osaamisen tunnistamista yhdessä Stadin Ammatti- ja Aikuisopiston sekä Ammattiopisto Liven kanssa. Pakilassa osaamisen tunnistamista on kehittänyt Logistiikkapalveluiden vastaava työnjohtaja Piiu Merivirta, joka on ollut jalkauttamassa sitä myös muihin työtoimintayksiköihin eli Uusix-verstaille ja Avotyötoimintaan. Työtoiminnan asiakkaille on tarjolla kuntoutusohjauksen lisäksi myös työvalmennusta ja osallisuusvalmennusta oman tulevaisuuden suunnitteluun: jokaisen kannattaa välillä kysyä itseltään, mitä minulle kuuluu ja mitä elämältäni tahdon.

Syksyllä 2020 Stadin AO:n opettajat Sanna Velin ja Jonna Huhtaniska huomasivat, että työvalmennuksessa olevilla asiakkailla kertyy osaamista sellaiseen ammatillisen perustutkintojen yhteiseen osaan kuin Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen. Osaamisen tunnistaminen voisi siis johtaa osaamisen arviointiin. Päätimme toteuttaa pilotin, jossa yksilövalmennuksen asiakkaat voivat suorittaa 5 osaamispisteen (osp) tutkinnon osan Stadin AO:n toimiessa koordinoivana oppilaitoksena.

Kuvituskuva ruisleivän leipomisesta

Näytä minulle, niin saatan muistaa

Elinikäinen oppiminen on tuttu käsite, jolla on pyritty auttamaan ihmisiä sopeutumaan yhteiskunnan muutoksiin. Helsingin kaupunki järjestää työtoimintapaikoissaan kuntouttavaa työtoimintaa, joka tarjoaa asiakkailleen arjen hyvinvointia vahvistavia ja työllistymistä edistäviä palveluita. Monet asiakkaat päättävät kuntouttavan työtoiminnan aikana hakea opiskelemaan muuttaakseen työmarkkina-asemaansa ratkaisevasti, mutta osatutkintojen suorittamisen mahdollistaminen jo työtoiminnassa tekee sosiaalipalvelusta vielä monipuolisemman. Kaksi rohkeaa nuorta asiakasta, Sonja ja Helena, lähtivät mukaan kokeiluun, toinen Maalaamosta ja toinen Ruokapalveluista. Molemmilla oli tavoitteena hakea opiskelemaan ammatilliseen perustutkintoon syksyllä 2021.

Työvalmennuksen yksilötapaamisiin on käytettävissä rajallinen aika ja työtoiminta tapahtuu työyksiköissä. Sonja sai Pakilan työkeskuksen Ruokapalvelu- ja toimitilapalveluosastolla jokapäiväisen tuen työpajan ohjaaja Marja-Liisa Suutariselta, joka on myös ammatillinen opettaja. Helenan ohjaajaksi Maalaamossa ryhtyi Mia Hellström, joka opiskelee itse jatko-opintoina Pintakäsittelyalan erikoisammattitutkintoa. Mia pohti prosessia seuraavasti: ”Siinä sitten aika pian heräsi ajatus, että olikohan omissa opinnoissani sellainen osa-alue, johon tämän voisi luontevasti liittää… Sähköposti omalle opettajalleni Maalariammattikouluun vahvisti sen, että voin suorittaa tutkinnon osan: Työpaikkaohjaajana toimiminen 30 osp”.

Itse opiskelin Haaga-Helian avoimessa AMK:ssa ammatillisen opettajan pedagogisia opintoja haaveenani päästä opettajaopiskelijaksi. Asiakkaan osatutkintojen suorittamisen tukeminen avasi minulle henkilökohtaistamisen ja osaamisperustaisuuden käytäntöjä aivan konkreettisesti. Kun teoria ja käytäntö lyövät kättä, tapahtuu oppiminen arjen tohinoissa ja tuottaa suoritusmerkintöjen lisäksi suurta iloa kaikille.

Pilotissa suoritetussa tutkinnon osassa perehdyttiin esim. kansalaisen oikeuksiin ja velvollisuuksiin, työelämässä toimimiseen ja omaan urasuunnitteluun – tärkeitä ja kiinnostavia teemoja, joita näin keski-ikäisenä oli erityisen innostavaa pohtia nuorten kanssa. Aluksi etsimme tietoa erilaisista lähteistä ja keväällä saimme Stadin AO:sta erinomaiset tehtävät materiaaleineen Google Classroom-alustalla. Omassa yksilövalmennuksessani kävimme Sonjan ja Helenan kanssa läpi erityisesti urasuunnitteluun ja yhteiskunnassa toimimiseen liittyviä tutkinnon osia. Marja-Liisan ja Miian kanssa Sonja ja Helena keskittyivät enemmän työelämän käytänteisiin ja työturvallisuuteen liittyviin tutkinnon osiin. Nuoret suorittivat myös Työturvakortti-koulutuksen, joka toteutettiin Pakilan työkeskuksessa Stadin AO:n mahtavan kouluttajan, Veli-Matti Kaukosen, rennossa ja kannustavassa opetuksessa. Työturvakortti, oma ansioluettelo ja työhakemus toimivat myös näytön liitteinä.

Kuvituskuva: ruisleivät kohoamassa

Anna minun osallistua, niin ymmärrän

Näyttöjen arviointikeskustelut toteutettiin kevään 2021 hengen mukaisesti Teamsin välityksellä ja kaikille meille osallisille arviointi oli myös merkittävä oppimiskokemus. Molemmat nuoret saivat todella hyvät arvosanat ja niin oli ensimmäiset palaset ammatillisesta perustutkinnosta suoritettu jo opiskelemaan hakemisen aikana, kuntouttavassa työtoiminnassa. Sonjalla riitti virtaa vielä 20 osp:n Ravitsemuspalveluissa toimiminen -tutkinnon osan suorittamiseen Ammattiopisto Livessä, jossa opettajana toimi Liven opinnollistamisesta vastaava opettaja ja ammatillinen erityisopettaja Marjut Nyström. Nuoret pääsivät yhteishaussa myös unelmiensa opiskelupaikkoihin. Helena opiskelee hyvällä menestyksellä Ammattiopisto Livessä Pintakäsittelyalan perustutkintoa ja Sonja saatiin Ruokapalvelualan oppisopimusopiskelijaksi Pakilan ruokapalveluyksikköön Stadin AO:n toimiessa tutkinnosta vastaavana oppilaitoksena .

Tutkinnon osia suoritetaan kaikkialla työtoiminnassa, mutta halusimme kuvata kokemaamme Pakilassa. Marja-Liisa ohjaa osaamisen hankkimista ravintola-alan perustehtävissä Pakilan keittiössä, Miian erityisammattitutkinnon opinnot ovat loppusuoralla ja itsekin olen jo opettajaopintojen puolivälissä. Elämä rakentaa mosaiikkia, jossa olimme hetken kaikki yhtä aikaa Pakilan työkeskuksessa ja yhdistimme asiakkaidemme tavoitteet ja unelmat omiin unelmiimme, kannustimme toisiamme ja opimme toisiltamme- yhteisöllisyyden ja verkostojen voima näytti koronalle keskisormea, kun suuntauduimme tulevaisuuteen.

Tähän loppuun sopii Marja-Liisan teksti ruisleivän tekemisestä. Pakilassa leivotaan juureen oma ruisleipä.

”Ruisleivän valmistuksen vaiheet ovat: raskin eli juuren elvyttäminen, leivän alustaminen, kohottaminen ja paistaminen.

Työnjohtajan ja ohjaajan työssäni voin nähdä vastaavia vaiheita ohjatessani kuntouttavassa työtoiminnassa olevia henkilöitä.

Ohjattavilla on juuren tavoin tallessa perityt ja opitut taidot, jotka vielä ensi kohtaamisten aikana uinuvat. Juuri täytyy herättää, että lopputulos on mahdollisimman maukas; kovakuorinen, säväyttävä hapan leipä. Kukin on omanlaisensa ja näköisensä. Juuren herättäminen kuten ohjaaminenkin vaativat aikaa, lämpöä, vähitellen lisättyä raaka-ainetta ja happea. Pian ohjattavissakin, kuten juuressa alkaa tapahtua kuplintaa. Prosessi on lähtenyt käyntiin ja sen näkee innostuneisuudesta ja halusta oppia lisää”.  
 
Kuvituskuva: valmiit ruisleivät


Teksti: Titta Niemonen, Pakilan työkeskuksen työvalmentaja
Kuvat: Harry Jahnsson 

Kommentit